fredag 6. januar 2012

Drive 2011

Enn at jeg ikke oppdaga filmen Drive før nå nylig! Den er jo på mange Topp10-lister av filmer fra 2011. Med en av mine favoritter Ryan Gosling i hovedrollen, er filmen magisk. For meg gjør han hele filmen, mens jeg har hørt andre som ikke har vært like fornøyde med det.

How about this - shut your mouth or I'll kick your teeth down your throat and I'll shut it for you.
Driver (Drive)

Den kortfattete og navnløse hovedrollen gir filmen et mystisk preg, der hvor det ikke alltid er like lett å forstå alt ved første øyekast. Jeg elsker hvor rolig og kontrollert han virker til enhver tid, så sinnssykt care! Tøffe bil-scener, rå vold, og forbudt kjærlighet, trenger jeg å si mer? Her er det masse kul filming og klipping, og med en simpelthen genial heis-scene (som jeg ikke er alene om å digge). Jeg forstår godt at denne topper listene for 2011!

Fraværet av lyd og støy, samt det rolige tempoet (i de fleste scener), skaper en spennende og litt sær stemning: Det er det visuelle som er det viktige. Mens den gromme motorlyden gir en energisk følelse, vekker den spesialskrevne syntpopen en spesiell nervepirrende nysgjerrighet. Soundtracket er flott altså!

******

1 kommentar: