torsdag 26. januar 2012

The Butterfly Effect 2004

The Butterfly Effect har lenge vært en av mine favoritter, men det er så lenge siden jeg har sett den at jeg måtte se den igjen. Da jeg så den nå forstod jeg faktisk mye mer av filmen som jeg ikke har forstått tidligere. Slik som at blackoutene var øyeblikk han kom tilbake og forandra; før skjønte jeg liksom ikke helt tegninga der.
Ashton Kutcher er fantastisk i denne filmen. Mange ble nok overrasket da han spilte en så seriøs rolle, noe han gjør utrolig godt. Det er spennende å se hvordan karakteren hans (Evan) tilpasser seg de forskjellige situasjonene og verdenene, og hvordan han forandrer dem. Følelsene og smerten skildrer Kutcher utrolig godt, jeg kan se fortvilelsen i øynene hans og føle smerten hans, når han forstår hva utfallet av de små forvandlingene han har gjort.
 Regissørene har virkelig fått frem en tanke vi mange har tenkt: "Hva hadde skjedd om jeg hadde gjort det, i stedet for det jeg egentlig gjorde?" Jeg synes det er utrolig fascinerende både å tenke på det og se hvordan de har klart å få det frem filmatisk, noe jeg synes regissørene har fått frem utrolig godt. Det kan ta litt tid før man skjønner hva som skjer, og det er jo det som er meningen. Det er ikke noe morsomt å se en film der du allerede har løst "gåten".

Q: Hva synes du om filmen The Butterfly Effect? Er det noe du skulle likt å forandre på, å hva tror du utfallet hadde blitt?
 Selve teorien om The Butterfly Effect, er at om man går tilbake å forandrer på noe, så forandres hele fremtiden, til varierende grad. The butterfly effect er en del av "The Chaos Theory", og startet i 1972 i forbindelse med været og meteorologers muligheter til å forutse været, hvor "en sommerfugls vingeslag kan forandre vindens retning" eller noe i den duren. Jeg synes disse teoriene er kjempefascinerende, selv om noe av det er litt uforståelig. Jeg har lagt ved linker til Wikipedia, om det er av interesse å lese mer om teoriene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar