Jeg tenkte jeg kunne poste eksamensoppgaven min på bloggen. Oppgaven var å gi en analyse av karrieren til tre nordiske regissører som har hatt transnasjonal suksess. Vi skulle drøfte forklaringer i pensum på hvorfor regissørene har hatt gjennomslagskraft i utlandet og legge vekt på aspekter som har med auteur- og sjangerbegrepet å gjøre.
I dag vil jeg poste delen om Nils Gaup. Så kommer det etterhvert en analyse av karrieren til Ole Bornedal og Tommy Wirkola også.
Spoiler alert
Nils Gaup (1955-)
Norsk-Samisk regissør, dramatiker, manusforfatter og utdannet skuespiller
Selv om Gaup har
regissert en rekke filmer er han mest kjent for sine ”samefilmer”, Veiviseren(1987) og Kautokeino Opprøret (2008). I disse filmene ser vi typiske
Gaup-trekk som samemiljøet, samisk mytologi og menneskers forhold til naturen.
Veiviseren (1987)
Familien til
hovedkarakteren Aigin blir brutalt myrdet av Tsjudene. Aigin flykter til en
annen sameleir. Han ønsker å gå i mot Tsjudene for å hevne familien, mens
resten av samene flykter mot kysten. Sjamanen Raste blir brutalt behandlet av
Tsjudene når de kommer til sameleiren. Aigin foreslår at han skal være
veiviseren deres, mot at de lar Raste være. Aigin lurer Tsjudene ved å gå den
vanskelige fjellvegen ned til sameleiren ved kysten. Tsjudene faller ned
fjellkanten og slår seg i hjel. Aigin blir helten og samenes nye veiviser.
Scenen hvor
Raste forteller om hvordan alle er en del av det store fellesskap og at alt er
knyttet sammen med usynelige bånd, er med på å understreke filmens coming-of-age uttrykk. Aigin blir mer
eller mindre tvunget til å tre inn i de voksnes rekker når familien hans blir
drept.
Veiviseren hadde stor suksess i Norge og
ble datidens dyreste norske film. Veiviseren
ble distribuert i flere land og ble den første norske filmen som oppnådde
distribusjon i USA og England (Iversen 2005, 269). Den ble også nominert til
Oscar, noe som bidro til Gaups videre suksess og arbeid med film. Han
regisserte Disney-produksjonen Håkon
Håkonsen (1990), thrilleren Hodet
over Vannet (1993) som vant Amanda-prisen for beste norske spillefilm, og
han prøvde seg i utlandet med North Star (1996).
Han lagde adapsjonen Misery Harbour (1999)
som er basert på Aksel Sandemoses En
Sjømann Går i Land (1931).
Kautokeino Opprøret (2008)
Spritsalget og
gjelden ødelegger det samiske samfunnet. Elen blir frelst av den svenske presten
Laestadius og begynner å forkynne hans ord for å få folket til å slutte å
drikke. Det fører til at de nekter å betale sprit-gjelden. Den nye presten
Stockfleth er ingen god prest og får en liten gruppe mannlige samer fengslet,
på falskt grunnlag. I frykt for å miste menigheten får han både Elen og mennene
tiltalt. Elen klarer å rømme som får Stockfleth til å kreve slakt av hennes
reinsdyr. For å hindre at reinen blir slaktet slår samene flokkene sammen.
Prestens menn plukker likevel ut Elens rein til slak, men samene saboterer dem.
Samene blir truet med fengsling. Trengt opp i et hjørne går de til angrep på
handelsmannen Ruth og prestens menn, samene dreper dem. Aslak Hætta og hans
bror blir dømt til døden og halshugd.
Kautokeino Opprøret kom 20 år etter
Gaups store gjennombrudd. Filmen er
en historisk og dramatisk film som tar for seg en faktisk hendelse 156 år før
filmen ble utgitt. Opprøret var en konflikt mellom samiske interesser og
storsamfunnet i Norge, hvor presten og kirken sto sterkt.
Regissøren Nils
Gaup skal være etterkommer av en av de som deltok i det virkelige opprøret, noe
som gjorde at Gaup ville filmatisere og fortelle historien. Kautokeino Opprøret ble godt mottatt i
Norge og vant folkets Amanda. Filmen har fått mye omtale i forhold til hvorvidt
Gaups tolkning stemmer overens med det som faktisk skjedde i 1852.
Sammenligning – Stil - Sjanger - Tema
Vi kan trekke
flere paralleller mellom Kautokeino
Opprøret og Veiviseren, spesielt
på grunn av det samiske. Forholdet mellom samene blir veldig likt skildret, de
holder sammen, stiller opp for hverandre og mennene kjemper og ofrer seg for
det samiske samfunnet. Veiviseren har
en klar og tydelig helt i Aigin, mens noen sier at Kautokeino Opprøret ikke har noen helt, føler jeg at Elen har et
snev av heltinne i seg. Hun kjemper for sine rettigheter og rettferdighet.
Som Soila,
Widding og Iversen skriver i teksten Conclusion
(1998, 239) er visse klisjeer blitt brukt for å markedsføre filmer som
nordiske, blant annet natur og religion. I 2012 regisserte Gaup en ny verson av
Reisen til Julestjernen, som har
flere likhetstrekk med Gaups to samiske filmer. Naturen er en stor del av
filmene, hvor karakterene spiller på lag med naturen og naturkreftene. Noe som
kommer god frem i Veiviseren hvor
Aigin lurer Tsjudene i døden ved hjelp av fjellets vanskelige sti. Likevel
buker ikke Gaup typiske nasjonalistiske long-shots av naturen, men store deler
av handlingen foregår i naturen og naturen er en del av handlingen.
Når det gjelder
religion sier Soila, Widding og Iversen at det aller helst er den lutheranske
religionen det er snakk om (1998, 239). I Veiviseren
møter vi noe jeg anser som datidens religion, troen på drømmer, naturens tegn
og overtro. Samene har en sjaman som deres prest, han forteller dem hva de
burde gjøre og hva naturens tegn betyr. Mens i Kautokeino Opprøret er den kristne religionen i fokus. Den svenske
lutheranske presten Laestadius mener de norske prestene lærer vranglære og
Elens videre forkynning er i stor grad grunnen til opprøret. Det norske
storsamfunnet med kirken i spissen dømmer de samene til fengsel og
straffearbeid og danner grunnlag for hele filmens handling. Både Veiviseren og Kautokeino Opprøret er en form for kostymedrama, der pelsklær og
pelsluer erstatter korsetter og lange kjoler (Elkington 2005, 39). Reinsdyrene
med slede erstatter hestene med vogn.
I både Reisen til Julestjernen, Kautokeino Opprøret
og Veiviseren blir det gode og
onde skildret i forhold til lys og mørk bekledning. I Veiviseren er det veldig tydelig hvor Tsjudene er kledd i svarte
klær og samene i lyse reinskinns klær. Det er ikke like tydelig i Kautokeino Opprøret, der er det gjort
litt mer diskré, og ser mer naturlig ut. Gaup lagde den aller første samiske
spillefilmen og bruken av lys/mørk i forhold til god/ond sammen med Gaups bruk
av natur, er med på å gjør han til en auteur innen nordisk-samisk film.
Iversen
forteller at Veiviseren har en nær
likhet til western og at den i Norge blir referert til som ”torskewestern”
(2005, 267). Han siterer Gaup som forteller om sin egen oppvekst i Kautokeino,
der det var historiefortellinger, masse drikking og slossing. Folk gikk med
kniver på samme måte som cowboyer gikk med revolver (Cowie 1999, 40 i Iversen
2005, 268). Dette har tydelig vært en inspirasjonskilde til Gaups samiske
filmer. Iversen skriver i kapittelet om Veiviseren
som western-film, ”at kritikere påstår at hvis samene var bosettere og Tsjudene
indianere, så hadde filmen vært kliss lik en amerikansk western-film” (Iversen
2005, 274-276). Finlands ”aftenpost” kalte Kautokeino
Opprøret for ”lappi western” (Aslaksen 2008), som kan sammenlignes med Veiviseren som en torskewestern. Selv om
filmen North Star (1996) ikke var
like populær, var den også en western.
Gjennomslagskraft
Gaup startet sin
karriere med å gjøre noe Elkington forteller var en trend i begynnelsen av
1980-årene. Nordisk film ble markedsført som sjangerfilm- spesielt
kostymedrama, litterære adapsjoner og coming-of-age
film (Elkington 2005, 35). Veiviseren
er basert på en gammel samisk fortelling, et sagn, og kan derfor kalles en
adapsjon selv om utgangspunktet ikke er et litterært verk. Som tidligere nevnt
er det også en coming-of-age film,
men er ikke minst et action-eventyr. Filmen bygger opp spenningen med
actionfylte scener fra begynnelsen, spesielt i bruk av vold. Noe som gjør at
Gunnar Iversen går så langt som å kalle filmen en action thriller (Iversen
2005, 267).
Iversen sier at Veiviseren var den rette filmen til det
rette tidspunktet, for at den skulle bli distribuert (Iversen 2005, 274). Gaups
blanding av typisk western-trekk med nye tradisjoner gjør filmen til en
neo-tradisjonel western, noe som kanskje er en av grunnene til at den ble en
suksess (Iversen 2005, 275). Kautokeino
Opprørets suksess siktet seg mer inn på det å skildre historiske hendelser
og når en film omtaler faktiske hendelser vil det alltid være noen som reagerer
noe som vil vekke interesse og diskusjoner, som igjen vil trekke publikum. Med
skuespillere fra både Norge, Sverige og Danmark og at ”samer” er ikke begrenset
til bare Norge, men også i Finland og Sverige, gjør det at filmen trekker
publikum fra flere land.
Ut i fra dette
kan vi si at Nils Gaup oppnådde stor suksess ved å lage sjangerfilm, noe som
var ganske nytt for nordisk film på 80-tallet. Gaups bruk av sjanger er nesten
overrepresentert i debut filmen, hvor
den er en del av hele seks sjangere, action, thriller, eventyr, coming-of-age, kostymedrama og western. Denne
blandingen av sjangere tror jeg er grunnen til Gaups suksess.
Litteraturliste
Aslaksen, E. og
Saijets, M. (25.08.2008) for nrk http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.6191477
[lest 10.05.13]
Elkington, T.G (2005): Costumes, Adolescence, and Dogma: Nordic Film and American
Distribution, kap.1 i Nestingen, A. og Elkington, T.G. (2005): Transnational Cinema in a Global North.
Michigan,
USA: Wayne State University Press
Iversen, G. (2005): Learning from Genre: Genre Cycles in Modern Norwegian Cinema,
kap.10 i Nestingen, A. og Elkington, T.G. (2005): Transnational Cinema in a Global North.
Michigan, USA: Wayne
State University Press
Soila, Widding og Iversen (1998): Conclusion
i: Nordic National Cinemas. Routledge, London.
Norsk biografisk
leksikon. Nils Gaup – utdypning (27.02.2013): I Store norske leksikon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar