tirsdag 11. juni 2013

Ole Bornedal - Nattevagten (1994) - I am Dina (2002)

Fortsettelse på eksamensoppgaven min. Analyse av Ole Bornedals karriere.
Spoiler alert


OLE BORNEDAL (1959-)

Dansk manusforfatter, regissør og radioregissør
Bornedal regisserte to TV-filmer før han slo igjennom med spillefilmen Nattevagten (1994) og han er kanskje mest kjent for I am Dina (2002). En gjenganger av tema er ondskap, død og seksualitet.

Nattevagten (1994)

Ved siden av studiene jobber Martin som nattevakt på rettsmedisinsk institutt. Han kommer i kontakt med kriminalbetjent Wörmer, som etterforsker en rekke kvinnemord. Morderen prøver å rette bevisene mot Martin, etter han har drept en av Martins bekjente. Kriminalbetjent Wörmer kommer til instituttet og innrømmer til Martin at det er han som er morderen. Martins kjæreste Kalinka kommer også til instituttet og ser Martin slå Wörmer. Wörmer skjønner at han kommer til å bli avslørt og overmanner både Martin og Kalinka. Kalinka klarer å utløse brannalarmen og kompisen Jens skyter Wörmer.

Debutfilmen ble en stor suksess og fikk god omtale i Danmark, mye fordi det ikke var lagd mange danske grøssere tidligere. Filmen ble ikke distribuert bredt i USA, men gjorde seg såpass bemerket at det inspirerte til en amerikansk reproduksjon. Nightwatch (1997) ble også regissert av Bornedal, men hadde ikke like stor suksess.

I am Dina (2002)

Som barn forårsaker Dina ulykken som tar livet av moren. Faren gifter bort Dina til en mye eldre mann, Jacob. Jacob skader seg og det utvikles koldbrann i beinet. I stedet for å ta han med til legen dreper Dina han. Dina har sex med barndomsvennen Thomas. Dina blir gravid og får sønnen Benjamin. Russeren Leo kommer til gården og Dina forelsker seg. Leo blir fengslet på grunnen av et kodet brev som Dina har skrevet til han. Etter hvert kommer Leo tilbake til gården, men når Leo prøver å dra, skyter Dina han.

I am Dina ble veldig populær i Norden, den vant fem danske Robert-priser og den norske Amanda-prisen for beste skuespillerinne. På grunn av sin kulturelle dimensjon klarte den å prestere usedvanlig godt i to av Nordens land (Hjort 2005, 214). Bornedal siktet mot et globalt, internasjonalt marked ved å filmatisere I am Dina på engelsk, selv om handlingen foregår i typiske norske omgivelser. Prosjektet var internasjonalt med både skuespillere og produksjonsstab fra Frankriket, Tyskland, Skottland, Norge, Sverige og Danmark. 

Sammenligning – Stil - Sjanger - Tema

Ved å se på likheter og paralleller mellom Bornedals to, egentlig vidt forskjellige, filmer, kan vi se hvordan han har lagt sin stil i forhold til tematikk og karakter i oppbyggingen av filmenes sjanger.
Nattevagten er tydelig inspirert av amerikansk sjangerfilm, men har en dypere miljøskildring og karakteroppbygging enn den klassiske amerikanske thrilleren. Bornedal selv sier at filmen er mer moderne og rettet mot en yngre generasjon enn de tidligere danske box office-suksessene, og viser til Åndenes hus (Billie August 1993) og Dansen med Regitze (Kaspar Rostrup 1989). Videre sier han at Nattevagten tok i bruk et modernistisk cinematisk språk mens den mobiliserte den klassiske thriller sjangeren, den ble drevet med en sterk følelse av narrativt begjær (Hjort og Bondebjerg 2001, 233-34 i Bondebjerg 2005, 137).

I am Dina er en litterær adapsjon og et kostymedrama. Tradisjonen med litterære adapsjoner er ikke spesielt bare for Norden, men er en ren nasjonal sjanger. Filmen er helt og holdent et melodrama med ekstremt emosjonelle virkemidler. Dina er en forstyrret karakter hvor ansiktsuttrykkene hennes ber om reaksjon fra publikum. De uendelige skrikene er et typisk virkemiddel for melodrama, noe som ofte går igjen i filmen. Det starter med morens ustoppelige smerteskrik, Dinas hyl under fødselen, Nils’ hyl etter Stinas nei, og avslutter med Leos skrik etter Dina har skutt han. Den diegetiske og ikke-diegetiske musikken er med på å fremheve den tragiske og ekstremt dramatiske narrasjonen. Dette har skapt en moderne og tidløs fortelling om grunnleggende drifter.

Sjangermessig er filmene veldig ulike, men jeg finner filmenes bruk av musikk relativt likt. I både thriller og melodrama skal musikken fremme føleleser, både frykt og angst, sorg og fortvilelse. Med bruken av dramatisk musikk og at Nattevagten legger vekt på de psykologiske faktorene, kan det minne om­ Hitchcock-filmene (Filmbasen). 
Danmark er kjent for å være ganske liberal i forhold til sex og det virker som den mest naturlige ting når Martin (Nattevagten) ligger kliss naken på sengen. Kompisene Martin og Jens snakker ofte åpent om å ”bolle”. Seriemorderen har seksuell omgang med sine prostituerte ofre. Dina (I am Dina) har en sterk dødsdrift og nesten like sterk kjønnsdrift, hun er nærmest pervers når hun kommenterer at penisen til Jacob ikke er som en okse eller en hests. Videre tar hun for seg og utnytter mennene seksuelt. 

Vi kan trekke flere paralleller mellom Dina og seriemorder Wörmer. Begge omgir seg med død og begge tar for seg seksuelt. I I am Dina tar Lorch med seg vesle Dina på morens gravplass og prøver å få henne til å forstå og å finne ro i forhold til morens død. Barnet i Dina tolker Lorchs ord som at hun kan befri mennesker når de dør, ”se på meg – la denne verdens sorger og bekymringer forlate deg”, sier hun når hun ser noen dø. Dette er med på å danne grunnlaget for Dinas sterke tilknytning til døden. Hun makter ikke å bli forlatt og tar heller livet av dem. Wörmer er ikke like detaljert skildret, men han er en nekrofil. Den gamle nattevakten forteller om en tidligere nattevakt (Wörmer) som pleide å ”gjøre det med dem”. Hvor Wörmer brutalt og utspekulert dreper prostituerte kvinner, handler Dina mer impulsivt, nærmest i panikk for ikke å bli forlatt. Begge karakterene skildrer ondskap på hver sin måte.

Gjennomslagskraft

Med Nattevagten har Bornedal oppnådd suksess fordi det ikke var mange nordiske skrekkfilmer, i tillegg til at han utnyttet en utpreget amerikansk sjanger. Han har også utnyttet det at ”sex selger”, ved bruk av nakenhet og seksualitet i begge filmene.

I teksten The Danish Way (2005, 132) forteller Bondebjerg at litteratur og arv-adapsjoner har lange tradisjoner både i Danmark og resten av verden. Bornedal har tatt en av Herbjørg Wassmos største romaner og filmatisert den. Slikt trekker publikum. Filmen som boken er dramatisk og tragisk som gjør det enkelt for Bornedal å ”sjangerfisere” filmen som kostymedrama og melodrama. Noe som er essensielt for Bornedals gjennomslagskraft er hans reproduksjon av Nattevagten, selv om reproduksjonen ikke hadde stor suksess ga den indikasjoner på amerikansk vilje til distribusjon og nordiske regissørers vilje til å bruke sjanger som appell til amerikansk publikum (Elkington 2005, 45). 

Innledningsvis sier Elkington og Nestingen (2005, 8) at ”i søken på omsetning av filmer har den studiobaserte industrien, i økende grad, sett utenfor sin egen sfære etter talent og inspirasjon, som har ført til kryssingen av regissører..”. Ole Bornedal er en av de kryssende regissørene og selv om de er uavhengige av studio systemet, markedsfører de seg som internasjonale regissører i stedet for danske regissører.
Litteraturliste

Bondebjerg, I. (2005): The Danish Way: Danish Film Culture in a European and Global Perspective, Kap.4 i Nestingen, A. og Elkington, T.G. (2005): Transnational Cinema in a Global North. Michigan, USA: Wayne State University Press

Elkington, T.G (2005): Costumes, Adolescence, and Dogma: Nordic Film and American Distribution, kap.1 i Nestingen, A. og Elkington, T.G. (2005): Transnational Cinema in a Global North. Michigan, USA: Wayne State University Press
 
Elkington, T.G og Nestingen, A. (2005): Introduction: Transnational Norcic Cinema I Nestingen, A. og Elkington, T.G. (2005): Transnational Cinema in a Global North. Michigan, USA: Wayne State University Press

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar