Vi
blir presentert for de ulike rollene man ofte kan se på en ungdomskole, det å
være populær eller upopulær. Elin er veldig populær og har klint med ”alle
guttene på skolen”, hun er i den populære gjengen og gjør mye utav seg, Åmål
føles for lite for henne. Når hun har kysset Agnes prøver hun å fornekte
følelsene sine og dekke over legningen sin. Når søsteren mistenker at
Elin er forelsket blir hun sammen med Johan, og har sex med han for å skjule at
hun ikke kan slutte å tenke på Agnes. Det er med på å forsterke temaet
seksualitet.
At ungdomsårene er
vanskelige er ingen hemmelighet og filmen tar opp tema som nå, 15 år etter, er
like dagsaktuelle. Både homofili, seksualitet og selvskading er tema som er
utrolig aktuelle da, som nå.
Lukas Moodyson kritiserer ideen om den idylliske
småbyen i det svenske “folkhemmet”, folk har det rolig og forutsigbart,
men de virker ikke særlig lykkelige av
den grunn.
Janteloven regjerer,
når de andre forteller om de forskjellige yrkesfagene de vil gå på, skyter de
raskt ned Elins drømmer om å bli psykolog eller modell, “du er for kort til å
bli modell” sier de.
Filmen har en veldig
bevisst lavbudsjetts indie stil, den
er kornete og litt mørk i lyssettingen, den ser ut til å være filmet med
håndholdte dv-kameraer(digitalvideo) som hadde blitt allment tilgjengelig i
perioden den ble laget i. Visuelt likner den på Von Triers dogmestil, som var
svært markant da filmen ble laget. Kuttene er ofte brå, men ikke like voldsomme
som i dogme. Det brukes ofte en litt klønete zooming inn på karakterenes ansikt
som understreker filmens direkte og naturalistiske stil. Mise-én-scene går i samme,
form, tekstur og fargeskalaen som går i gultoner. Musikken i filmen er i stor
grad musikk som karakterene kunne tenkes å høre på, den starter ofte diegetisk
i en innstilling med at noen f. eks skrur på et stereoanlegg, men fortsetter så
i neste innstilling som ikke-diegetisk, uten romklang. Påtross av de spesielle
stilgrepene som er gjort, er filmen ellers ganske tradisjonelt bygd opp med en
lineær A til B historie.
Om man lyssnar på det svenska kommentatorsspåret så berättar Lukas att filmen är inspelad med "vanlig" kamera, men på avstånd och inzoomad, vilket ger samma effekt som handkamera liknande Dogma-filmerna av von Trier. :)
SvarSlett