fredag 22. juni 2012

Hysteria (2011)

Da jeg så traileren for første gang, gleda jeg meg til å se filmen. Dessverre hadde jeg ikke mulighet til å dra å se den, da den gikk på kino, og etter det gikk den i glemmeboken.

Filmen om vibratoren og dildoens opprinnelse. Maggie Gyllenhaal er supersjarmerende og spiller rollen som Charlotte Dalrymple fabelaktig. Hennes vesen gir mye liv til karakteren og gjør henne elskbar for publikum. Hugh Dancy er herlig som den forvirrende Mortimer Granville, usikkerheten og naiviteten kommer godt frem.
Filmen er både lærerik og morsom, og kjemien mellom skuespillerne er svært behagelig. Det er veldig fascinerende å se klasseskillet, klesstilen og hvordan hygiene ikke var viktig på sykehus eller hos legen. Det at overlegen ikke trodde at det fantes noe som het bakterier, er i dag helt surrealistisk. At kvinner var led av hysteri, men i realiteten bare var kåte er jo hysterisk (haha) morsomt. Måten kvinner dro til legen for å få orgasme er utenkelig for min del. Likevel ser vi flere programmer og dokumentarer om folk som drar til sexologer for å få hjelp med sexlivet, så det er kanskje ikke så uvirkelig likevel?
Jeg digga filmen, og lo godt flere steder. Kanskje ikke en film å se med foreldrene, men en utrolig god film med venninner eller kjæresten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar