søndag 9. mars 2014

Dallas Buyers Club (2013)

Jeg rakk heldigvis å se Dallas Buyers Club siste dagen den ble sendt på Lillehammer Kino. Det er jeg virkelig glad for. For en fantastisk film.

Det som forundra meg mest er at filmen ikke har det vendepunktet eller høydepunktet om du vil, som man begynner å bli ganske vandt med. Misforstå meg rett, filmen har flere høydepunkt og er ikke monoton og kjedlig, absolutt ikke. Men hele historien fanget meg så veldig, at jeg ikke mistet fokus ett sekund, til tross for at den manglende "peaken".
Jeg ble så glad av å se at både Matthew McConaughey og Jared Leto virkelig fortjente Oscaren. For en utrolig jobb de har gjort, skuespillerprestasjonene er fantastiske og den helt sinnsyke jobben de har gjort med kroppene sine. Det har jo blitt skrevet mye om hvor sykt tynne de har blitt for å spille rollene, men da jeg faktisk fikk se det i filmen ble jeg nesten litt kvalm. Spesielt med tanke på hvor veltrente disse gutta vanligvis er.
Historien handler om hvordan legemiddeltilsynet styrer alt av legemiddler, og nekter vitamintilskudd og medisiner deres egne forskere har godkjent, kunn for at de selv ikke skal tape penger og ansikt på det. Der folk blir sykere og dør av medisinen de selv gir ut, uten at de har forsket tilstrekkelig på det. Leger som virkelig har gjort forskning og funnet alternative medisiner får sparken, og må dra til Mexico for å kunne hjelpe AIDS syke menn og kvinner. At dette er basert på en sann historie var jeg ikke klar over før jeg så den, og det hele provoserte meg noe ekstremt.
Hele historien er blitt fortalt på en god og verdig måte, med herlige karakterer og godt skuespill.

2 kommentarer:

  1. Hørt utrolig mye bra om denne filmen, så det du skriver styrker bare det jeg har hørt! Får vel gå å se! Bra skrevet! :)

    SvarSlett
  2. Takk for det :) Anbefales på det sterkeste!

    SvarSlett